Rugby & Midrand

22 maart 2011 - Potchefstroom, Zuid-Afrika

Vandaag is voorlopig mijn laatste dag op NWU. De komende 3 weken is het tijd voor vakantie! Nu dus nog snel even de laatste dingen regelen aangezien ik nu nog over internet kan beschikken en dat de komende weken toch net iets minder zal zijn... Dus snel mijn interviewschema nog even aanpassen, snel alle mails beantwoorden en snel nog even een update schrijven en foto's plaatsen.

Ik had beloofd om met Nele en Evelyn nog naar het rugby te gaan en vorige week maandag was het PUK vs NMMU. Twee ploegen die allebei in de onderste regionen van de Varsity Cup meedraaien dus misschien eindelijk eens een kans op een overwinning. En dat gebeurde... Gemakkelijk kan ik wel zeggen. 59-6.  De wedstrijd begon om 17.00 en zou normaal gesproken dan rond 18.30 klaar zijn. Precies genoeg tijd om terwijl het nog licht is naar huis te fietsen. Alleen wordt rugby zo ontzettend vaak stil gelegd dat de wedstrijd pas om 18.50 was afgelopen. Donker dus... Gelukkig tijdens de wedstrijd aan de praat geraakt met NMMu supporters die in een guesthouse in de buurt verbleven. Zij hebben me keurig thuis afgezet aangezien het echt te donker was om nog alleen naar huis te kunnen rijden. Nooit geweten dat er 5 mensen en 3 mountainbikes in een Volvo passen.

De rest van de week hard gewerkt om het transcripten af te ronden. En met resultaat, de eerste ronde is klaar!

Het weekend stond in het teken van familiebezoek. Volgens iedereen was de Greyhound een prima optie om naar Midrand te reizen. De busstop is bij Jenni's, op ongeveer 20 minuten lopen van mijn huis. 20 minuten door de regen wel te verstaan... Maar niet geklaagd,het is tenslotte 'vakantie'! De Greyhound kwam redelijk op tijd aan en de reis naar Johannesburg verliep voorspoedig. Daar werd het even complete chaos, volgens iedereen zou deze bus namelijk nog door moeten rijden naar Pretoria en een tussenstop moeten maken in Midrand. Helaas waren ze ons even 'vergeten' te vertellen dat we moesten overstappen op het centraal station van Johannesburg. Maar na een hoop gedoe, ben ik met een hele andere, hele volle bus, een uur later dan gepland veilig in Midrand aangekomen. Daar stond Eline al geruime tijd op me te wachten. Vreemd om familie te ontmoeten die je nog nooit hebt gezien, maar het voelde meteen goed en vetrouwd. Door de stromende regen zijn we naar het huis van Tessa (haar dochter) gereden. Het was chaos op de weg, alles stond blank, de meeste auto's stonden op de vluchtstrook geparkeerd omdat rijden bijna onmogelijk was. Maar ook nu zijn we, met een kleine omweg, veilig aangekomen. Tessa woont tegenover the Gauteng Horse Society in een gebied met alleen maar small holdings. Bizar om te zien, overal waar je kijkt zijn paarden, stallen en trailers. Thuis aangekomen even thee gedronken en een rondleiding door het huis en de stallen gekregen. 's Avonds was het tijd voor sushi en de film. In een ontzettend gammele auto (Tessa haar eigen auto moet worden gemaakt) zijn we naar Jo'burg gereden, Monte Video. Een beveiligd en overdekt uitgaansgebied met als grootste trekpleister het casino... Daar hebben we heerlijk sushi gegeten en gezellig zitten praten. Daarna nog naar de film (How Do You Know) . Toch een vermoeiende dag dus weer terug nog even thee gedronken en naar bed.

De volgende ochtend moest Tessa twee van haar paarden trainen en ben ik met Eline naar de Horse Society gegaan. Daar was een Lippizaner rijschool show bezig, dus hebben daar even staan kijken. Verder was er een junior derby bezig, dus ook daar even gekeken. En toen was het aan mij om mijn kunsten op een paardenrug te vertonen... Natuurtalent!
's Middags heerlijk en natuurlijk heel veel gegeten bij Moyo, "the all-African dining experience". En een experience was het. Voor de verandering begon het weer te regenen terwijl wij op het (gelukkig overdekte) dakterras zaten. En te hagelen... En onweer... Koud! Maar in dekens gewikkeld hebben we toch heerlijk kunnen genieten van al het eten.
De rest van de dag een beetje rondgehangen, wat geholpen met de tuin en de paarden en 's avonds op de bank Dancing With The Stars gekeken. Tessa heeft meegedaan aan Stricly Come Dancing dus we konden heerlijk commentaar leveren!

En toen was het alweer maandag, tijd voor de terugreis. Eindelijk een mooie dag... Dus 's ochtends nog even in en aan het zwembad gelegen, maar toen was het toch echt tijd om mijn koffer te pakken en de reis naar Potch weer te aanvaarden. Deze keer was ik van te voren wel op de hoogte gesteld van het feit dat ik op Joburg moest overstappen. Geen probleem! Of toch... Mijn bagage was niet gecheckt en had dus geen label gekregen in Midrand en mocht niet aan boord. Onhandig... Maar een tochtje over het station en wat smekende blikken van mijn kant later is mijn bagage uiteindelijk toch nog gecheckt en kreeg ik het felbegeerde bagagebewijs en mochten zowel ik als mijn koffer toch nog in de bus.

Zoals gezegd vandaag nog even een dagje op de uni. En morgen om half 8 vertrekken we naar Sasolburg voor de interviews. En dan is het tijd voor vakantie!

1. Anna-Vera:
    22 maart 2011
    Hey lieverd!
    Mooi verhaal weer dit! vooral de regen doet me deugt, maakt me toch iets minder jaloers ;-) prachtig ook om jou op n paard te zien, wie had dat gedacht! Nou geniet van je vakantie!!!! je hebt t verdient!
    xxxx
  2. Nicky:
    23 maart 2011
    haha je ziet er goed uit op zo'n paard hoor! Ik neem aan dat je ten minste 1 keer gebruik gemaakt heb van de gelegenheid om te roepen; meneer van de paaaarrrden!!!!
    Verder klinkt het allemaal weer goed! Ben nog steeds heel jaloers en mis je nog steeds!

xxx
  3. Hester:
    28 maart 2011
    Hissie, eindelijk tijd gehad om je verhaal weer te lezen!! Heerlijk om het zo een beetje mee te kunnen beleven! Geniet van je vacance!!

xxx
  4. Johnny S:
    4 april 2011
    Ooooh, geweldig, een Lippizaner rijschool... Hopelijk rij ik er zelf ooit eentje = ) (je moet wat te wensen hebben he). Geniet van je vakantie!!x
  5. Marjoo:
    11 april 2011
    HISSS! :) Kusje op je neus! Fijne vakantie nog!