Week 5...

14 maart 2011 - Potchefstroom, Zuid-Afrika

... alweer. Mijn voorlopig laatste dagen op de NWU. De rondreis is geregeld, de Greyhound ticket naar Witrand geboekt en de vliegtickets Cape Town - Joburg zijn binnen. Tijd voor vakantie!

Maar eerst even een terugblik op de laatste 2 weken. De transcripties zijn bijna afgerond en de laatste interviews staan gepland voor volgende week woensdag. Vorige week zaterdag was het de verjaardag van de dochter van Bennie en om dit te vieren was er (natuurlijk) een braai. Maike was daar ook en het was heerlijk om weer even in het Nederlands te kunnen praten en de opvallende dingen en frustraties te kunnen delen.

Afgelopen week voornamelijk gewerkt en vrijdag was ik dan ook wel toe aan een dagje relaxen. Lekker aan het zwembad gelegen met sushi en shooters. Diezelfde dag nog impulsief besloten om voor het weekend een auto te huren en zo gezegd zo gedaan. Zaterdagochtend na een 20 minuten lopen aangekomen bij de Avis alwaar een Kia Picanto ons al stond op te wachten. Ik ben vergeten mijn internationaal rijbewijs aan te vragen, dus Evelyn heeft de taak op zich genomen om ons overal heen te rijden. Het was even wennen, maar uiteindelijk was het grootste 'probleem' het aanzetten van de ruitenwissers als je richting aan wil geven... Na een rondje oefenen bij de mall kon de 'roadtrip'  beginnen. Bestemming Parys!
Na ongeveer 45 minuten rijden en - al zeg ik het zelf - uitstekend navigeerwerk van mijn kant (alleen maar rechtdoor) kwamen we aan op de gewenste locatie. Parys, daar was het dan... Ik moet het ze nageven, ze weten daar wel hoe ze hun 'stad' moeten aanprijzen. Ik quote: "Parys is a small (check!) and vibrant (mwah...) town in South Africa (check!), on the banks of the Vaal (check!) This picturesque (mwah...) town on the Vaal River reminds you of the French city on the banks of the Seine". Over dat laatste mag ik niet oordelen aangezien ik nog nooit in de Franse variant geweest, maar ik heb eerlijk gezegd zo mijn twijfels...

Maar we hebben er heerlijk en vooral veel gegeten en even door de straatjes naar de rivier gewandeld. Daarna zijn we doorgereden naar Vredefort, op zoek naar de Vredefort Dome, helaas was dat alleen maar te bereiken over een onverharde weg en hebben we dat toeristische hoogtepunt dan ook maar even aan ons voorbij laten gaan. Via de andere kant weer terug gereden naar Potch, om daar nog even een duik in het zwembad te nemen. Gelukkig hebben we voor de 3-weeks rondreis wel een auto met airco!
's Avonds was het tijd om het bruisende nachtleven van Potchefstroom onveilig te maken. Eerst gegeten bij Nele en Evelyn en vervolgens om half 8 richting de Bult gereden. Half 8... Dat zijn nog eens tijden! Happy hour bij de Picasso's, dus onder het genot van 2 gigantische, blauwe, cocktails nog even een stuk van de wedstrijd Manchester United - Arsenal gekeken. Vervolgens door naar de Impala, een hotel met een gigantische dansvloer. Toen we binnenkwamen was de dansvloer nog leeg, maar al snel was de zaal gevuld met (stijl)dansende mensen. De dag was toch wat vermoeiend geweest dus tegen half 12 (nogmaals, wat een tijden!) maar weer in de auto gestapt en lekker mijn bed opgezocht. Zondag, een bezoekje aan de Potchefstroomdam gebracht. Een soort recreatiegebied met vakantiehuisjes aan de rivier. Helaas geen horeca daar en om de dag nou door te brengen op 1 flesje water en wat crackers was toch wat teveel van het goede. Dus even een pitstop om een cheeseburger te halen en daarna snel weer richting het zwembad in de tuin.

Vrijdag nog even een aantal paniekaanvallen gehad. Allereerst leek mijn telefoon het te gaan begeven. Zonder aankondiging zichzelf uitschakelen, geen verbinding met het netwerk maken en de batterij verliezen waren zaken waar ik niet heel gelukkig van werd. Uiteindelijk een nieuwe telefoon gehaald (die ook kuren heeft, dus ik sleep op dit moment 3 telefoons met me mee...). Toen 's avonds ook mijn laptop het nog leek te begeven werd het panieklevel nog even opgeschroeft. Wijze les: Regel 1, geen paniek! En dan kijken of de stekker wel in het stopcontact zit...

Vandaag staat er waarschijnlijk weer een rugby wedstrijd op het programma. Om 5 uur, PUK vs NWWU. Even kijken of het droog blijft, het is 'koud' vandaag. Vannacht weer een flinke onweersbui en vooral veel, heel veel regen. En jawel, ook hier heb ik lekkage!

En dan zo op het einde toch nog even een kleine vooruitblik... Van zaterdag tot maandag ben ik in Witrand. Dan heb ik dinsdag om mijn koffer in te pakken en vertrek ik woensdagochtend heel vroeg naar Karbochem in Sasolburg voor mijn interviews. Met een beetje geluk krijg ik dat in de dagshift nog voor elkaar, anders moet ik helaas ook de nachtshift in. Donderdagochtend rond half 8 zal ik dan naar O.R. Tambo Airport in Johannesburg worden gebracht en kan de vakantie echt beginnen! Mar en C landen rond kwart voor 8 en dan kunnen we meteen de auto ophalen.

Vanuit Joburg rijden we meteen naar Tshwane/Pretoria. De dag daarna rijden we door naar Tzaneen. De volgende stop zal het Krugerpark zijn (Phalaborwa/Hoedspruit) waar we 2,5 dag verblijven. Daarna zal onze reis zich voortzetten richting Hazyview. Verder een staat er een overnachting in Swaziland op het programma en zullen we via Hluluwe doorreizen naar Drakensberge. Volgende stop is Stutterheim, waarna we Addo (Elephant Park) met een bezoek zullen vereren. Dan door naar de kust, Knysna (oesters!)! Vanuit daar rijden we naar Oudtshoorn, de 'struisvogelhoofdstad'. De dag daarna is het tijd voor 2 dagen relaxen in Stellenbosch en wine estates in de omgeving. Als afsluiter zullen we 3 dagen in Kaapstad doorbrengen! Op 14 april vliegen we terug naar Jo'burg en zullen Mar en C diezelfde nacht nog terugvliegen naar Nederland. Ik ga die dag een poging doen terug te komen in Potch. Nog anderhalve week heb ik daar dan de tijd om de laatste dingen te regelen en te doen en zal ik zelf op 27 april weer voet op Nederlandse bodem zetten!

1. Nicky:
    14 maart 2011
    Klinkt weer goed allemaal (maar stiekem wist ik t al ;) ) fijn ook dat ze daar een kruisstraat hebben! Denk wel dat dat bordje aanleiding tot lekkage heeft gegeven ;)

ben benieuwd of je t pakje zo mee krijgt!!!

xxx
  2. Juul:
    16 maart 2011
    Liev His, Geniet van je vakantie, wat een heerlijke reis. Knysna is erg leuk, Oudtshoorn wel erg toeristisch. Ze willen je beslist op een struisvogel laten rijden, niet doen, daar zijn die beesten veel te trots voor! En Kaapstad is fantastisch, ik heb er nog wel een vriendje wonen, mocht er wat zijn.
    Liefs van ons 4
  3. Johnny S:
    16 maart 2011
    Hi lieve His, ik neem aan dat PUK gewonnen heeft? = ) Klinkt allemaal geweldig wat je aan 't doen bent! Geniet er van!!x
  4. Marjoo:
    19 maart 2011
    Heee lieve His!
    Graag laat ik ook nog iets achter op je gastenboek! Fijn om te lezen dat het interviewen en (niet onbelangrijk) het transcriberen voortvarend gaan. :) Keep up the good work!
    Succes tijdens de laatste interview-sessie en HEEEEEEEEUL VEUL plezier met de MC's tijdens jullie te gekke rondreis!
    All my love,
    Marjeau

p.s. De Kruisstraat achtervolgt je! hihi..
  5. Agnieke:
    25 maart 2011
    In Knysna is ook een olifantenpark, daar zijn we ook geweest, dick en ik, enige jaren geleden. Toen waren er wel geteld 3 olifanten en werd er juist een jong binnengebracht om ook daar te wonen. Wil je kijken of die er nog zijn, zo ja, doe ze de groeten. Hier alles goed, oma gaat redelijk (voor haar leeftijd zal ik maar zeggen) wij zijn druk met de verbouwing van Marloes, het wordt al wat! Zelf zou ik moeten afbouwen, want mijn pensioenering komt eraan, 21 april a.s. maar dat lukt me nog niet erg. We zullen wel zien, Maar als je terug bent, heb ik alle tijd om bij te kletsen! Ga genieten van je vakantie en ik hoop dat je Zuid Afrika net zo leuk vind als wij! Wij hebben er genoten. Pas wel op! de zee bij Kaapstad was toen heel koud, maar richting Knysna wel heerlijk! Gr.A.