Week 3

1 maart 2011 - Potchefstroom, Zuid-Afrika

Weer een week voorbij en volgens sommigen van jullie dus tijd voor een update! Nou zijn mijn weken op dit moment niet gevuld met extreem spannende avonturen, dus ik betwijfel of het een lang bericht zal worden, maar we zullen zien!

Ik begin meer en meer in een soort van ritme te komen hier. Door de week werk ik op de universiteit. Gisteren de deadline van mijn laatste paper dus vandaag moet er begonnen worden aan de transcriptie van de interviews. Niet mijn meest favoriete klusje, dus ben het eerlijk gezegd nog een beetje aan het uitstellen. Maar goed, wat moet gebeuren moet gebeuren, dus na dit bericht ga ik echt aan de slag.

Vorige week dinsdag vroeg gestopt op de uni en met Nele en Evelyn naar de mall gegaan. De mall is het bruisende middelpunt van Potchefstroom... Of nou ja stroom. 's Ochtends rond een uur of 11 was de electriciteit er afgeslagen, maar de universiteit is toen kennelijk meteen overgeschakeld op de noodgenerator, dus daar hebben we er maar 2 minuten last van gehad. In de mall en de rest van de stad was het echter een ander verhaal, daar hebben we tot half 7 's avonds zonder stroom gezeten. Maar ik moet het ze nageven, voor het donker werd was alles gerepareerd. Wel prettig ook voor de mensen die nog in de winkels vastzaten aangezien de electrische deuren niet meer open gingen.

De rest van de week eigenlijk voornamelijk hard gewerkt om mijn paper af te krijgen. Maar zondag was het tijd voor leuke dingen. Met een groep zijn we naar het universiteitsterrein vertrokken om daar aan de rivier te picknicken en te zwemmen. 's Avonds een afspraak gemaakt om over 2,5 week een lang weekend naar familie te gaan die net boven Johannesburg woont. Al met al dus een geslaagde zondag!

En nu is de week alweer even begonnen en moet er dus weer gewerkt worden. Maar gelukkig kan ik me af en toe ook even bezig houden met de rondreis die ik met Marilou en Constantijn ga maken. De foto's zien er in ieder geval al veelbelovend uit!

Iedereen vraagt trouwens naar de dingen die me opvallen hier. Dus ik zal even een selectie maken (voor een deel eerlijk gekopieerd uit verstuurde e-mails):

- Ze zijn hier geweldig goed in het creeren van werk en toch is het percentage werklozen hoog. In de supermarkt staat er iemand om je fruit voor je te wegen en het in je mandje te leggen. Er staat iemand om je boodschappen in te pakken. En toen ik op zoek ging naar de plek waar ik mijn karretje terug moest brengen bleek dat het gewoonte is om die gewoon maar ergens te laten staan. Er zijn namelijk mensen die de hele dag karretjes verzamelen...
- Links rijden is niet zo moeilijk als ik in eerste instantie dacht. Fietsen in een land waar nauwelijks gefietst wordt is af en toe echter wel uitdagend.
- Het is hier regenseizoen. Wat de temperatuur nog dragelijk maakt. Het is niet strakblauw, maar vaak wel zonnig. En dan ineens trekt het dicht en begint het keihard te regenen en koelt het een paar graden af. Die regenbuien zijn echt stortbuien en vinden helaas vaak plaats als ik naar huis fiets...
- Het land is zo groot. Nederland is zo groot als de kleinste provincie hier. Het Kruger National Park is zo groot als Belgie... Toen we naar Newcastle reden en ik vertelde dat je in de tijd die wij daar voor nodig hadden Nederland bijna 2 keer hadden kunnen doorkruisen werd ik eerst verbaasd aangekeken en vervolgens hartelijk uitgelachen.
- Afrikaners vinden het fantastisch wanneer je Nederlands praat. Het klinkt kennelijk ouderwets en schattig. Grappig, aangezien wij juist precies het tegenovergestelde gevoel hebben. Maar het brengt je tot leuke gesprekken.
- Afrikaners zoeken zoveel mogelijk de schaduw op, terwijl het niet extreem heet is op het moment en wij dus graag lekker in de zon zitten. Het is dus niet heel moeilijk om uit te vinden wie de toeristen/exchange studenten zijn.
- Ze hebben hier hele vieze beesten. Gelukkig heb ik van Hettie (mijn huisbaas) een spuitbus gekregen dus als er weer een vies beest in huis rondloopt kan ik die te lijf gaan met het meest chemische, maar ook meest doeltreffende spul ever! Fantastisch!

1. Johnny S:
    7 maart 2011
    Toch nog een lange update geworden His... Succes met interviews en lekker jullie rondreis plannen! Kunnen er vieze beesten op foto's komen? Ben nu wel benieuwd wat er allemaal rondwandeld... = ))
  2. Vera Zanen:
    8 maart 2011
    Meer meer meer updates :)